ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ 2001

ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ 2001

Φωτεινές στιγμές

Η κατοικία στη Λάρνακα, με σύγχρονη αρχιτεκτονική άποψη, ακολουθεί την επικαιρότητα στο χώρο του  design και καλύπτει όλες τις αισθητικές και λειτουργικές απαιτήσεις των ενοίκων της, προδιαγράφοντας την αξία του διαχρονικού.

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα στη διαμόρφωση της φυσιογνωμίας ενός σπιτιού είναι εκείνο της συνέπειας των εξωτερικών όψεων με τους εσωτερικούς χώρους και κατ΄επέκταση τις επιθυμίες των ιδιοκτητών που ζουν καθημερινά στους χώρους αυτούς.

Ο αρχιτέκτονας Χρίστος Σάββα, σαφώς επηρεασμένος από τις αφαιρετικές γραμμές του κινήματος  Bauhaus. Οι ιδιοκτήτες, με αισθητική  παιδεία στο σύγχρονο design  και τις τάσεις της εποχής, Και οι δύο μαζί κατάφεραν να δώσουν στην κατοικία αυτή μια ξεχωριστή φυσιογνωμία, με προοπτική στο χρόνο. Καθοριστικής σημασίας για το αποτέλεσμα στάθηκε η στενή συνεργασία των συντελεστών του έργου, του αρχιτέκτονα, του αρχιτεκτονικού γραφείου  Y. Demetriou Associate, που   ανέλαβε τη στατική μελέτη και την επίβλεψη του έργου και της διακοσμήτριας εσωτερικού χώρου Έλσας Γιωργαλλίδου.

Η διώροφη κατοικία βρίσκεται στη Λάρνακα, με στραμμένη την κύρια όψη της στον ανοικτό χώρο της εκκλησίας του Αγ. Γεωργίου και στο διπλανό πευκόφυτο άλσος, έναν από τους λίγους πνεύμονες πρασίνου  της πόλης. Τις εξωτερικές όψεις του σπιτιού συνθέτουν σύγχρονα μορφολογικά στοιχεία, όπως οι επίπεδες οροφές, οι ευθείες γραμμές, τα καθαρά σχήματα και όγκοι δοσμένοι πότε με τη χρήση του άσπρου σοβά πότε με επενδύσεις με σπαστές μαρμαρόπλακες.

Αφαίρεση και διαφάνεια στο όλο κτίσμα δίνουν οι μεγάλες μπαλκονόπορτες με τους φεγγίτες και τα γωνιακά παράθυρα, πλαισιωμένα με το σκουρόχρωμο ξύλο ιρόκο. Από το ίδιο ξύλο έχει κατασκευαστεί η επιβλητική δίφυλλη εξώθυρα. Ανοίγοντας την, με την πρώτη ματιά διαπιστώνει κανείς την ανοιχτή διάταξη των χώρων  (open plan). Επιθυμία των ιδιοκτητών ήταν η απόλυτη ελευθερία κινήσεων μέσα στο χώρο, χωρίς επιμέρους δωμάτια που θα περιόριζαν την  αίσθηση ευρυχωρίας.

Ο αρχιτέκτονας πέτυχε να διαμορφώσει τους ισόγειους  κοινούς χώρους χωρίζοντας τους σε δύο ανισοϋψή επίπεδα , γεγονός που δίνει μιαν ενδιαφέρουσα κίνηση στο σπίτι. Έτσι διαμορφώθηκαν διαφορετικές καθιστικές γωνιές, ικανές να λειτουργούν αυτόνομα ή συγχρόνως. Η τραπεζαρία αναπτύσσεται στο δικό της χώρο, αποτελώντας μια ξεχωριστή  ενότητα κοντά στην κουζίνα. Είναι  ο μοναδικός χώρος στο ισόγειο, που απομονώνεται με πόρτες. Ο όροφος ακολουθεί την ανισοϋψή κατανομή των χώρων. Σε ένα ενδιάμεσο πάτωμα φιλοξενείται το γραφείο του ιδιοκτήτη και το δωμάτιο φιλοξενίας, ενώ  στο ψηλότερο επίπεδο βρίσκονται τα τρία δωμάτια ύπνου με τους χώρους υγιεινής.

Δυναμική  παρουσία και καθοριστικής σημασίας η σκάλα. Ξεχωρίζει  τόσο για την κατασκευαστική της μορφή μα τα διάτρητα ξύλινα σκαλιά και το γυάλινο κιγκλίδωμα όσο και για το βαθμιδωτό  της ανάπτυγμα, που οδηγεί στα διαφορετικά επίπεδα του σπιτιού.

Η διακόσμηση της κατοικίας μινιμαλιστική,  ακολουθεί λιτές φόρμες και χρώματα υπόλευκα, με έντονες πινελιές σκούρου καφέ. Τα σαλόνια, ντυμένα με ύφασμα ή δέρμα σε τόνους μπεζ. Αντίθετα δημιουργούν τα χαμηλά δερμάτινα σκαμπό και οι καρέκλες και τραπεζαρίες σε ξύλο wenge. Ισορροπία και συνέχει δίνουν οι κουρτίνες, στο ίδιο ύφασμα, πότε με πλούσιες πτυχώσεις πότε τύπου ρόμαν, που ντύνουν όλα τα παράθυρα και τις πόρτες , αλλά και το αστραφτερό μαρμάρινο δάπεδο σε όλους τους ισόγειους  χώρους. Γήινοι τόνοι, φυσικά υλικά, άπλετο φως και ατμόσφαιρα θαλπωρής για τους ιδιοκτήτες και τους φιλοξενούμενους τους. Επιλογές με διαχρονική αξία, που κρατάνε όχι για μια, αλλά για πολλές ζωές.